dinsdag 16 maart 2010

Kool, koel en cool!

Het is al even geleden! Ik zat al te denken om mijn blog op te doeken. Maar in Nederland bleek dat er toch nog wel lezers waren. Nou kan ik nu gaan vertellen hoe mijn vakantie in Nederland was, maar kou en sneeuw is niks nieuws voor jullie. Toch was het wel een aparte beleving zo'n vakantie in Nederland. Voordat ik terugging naar Nederland had ik echt een supertijd in Jaffna. Ik werd echt beschouwd als lid van het team en in vanalles betrokken. Ook leer je dan ook weer nieuwe dingen over de cultuur. Als hoogtepunt hielden we een koolparty op het strand. Nou is kool wat minder cool als het klinkt. Het is een warme, zeer spicey soort van soep met allerlei soorten vis (krab, inktvis, garnalen en soorten die ik niet bij naam ken). Dus vantevoren waren de ingredienten ingekocht en gingen we vervolgens met een grote pan richting het strand. Daar werd, terwijl wij aan het badderen waren in zee, de soep klaargemaakt en vervolgens in een kommetje gevouwen van palmblad geserveerd. Errug lekker! Een aanrader dus. De zee was heerlijk kalm, eerder moest ik in een minder kalme zee iemand het water uit redden, dus ook ik was blij dat er vandaag geen reddingsacties nodig waren. Wel heb ik zwemles gegeven en mijn leerling maakte vorderingen. De meeste Sri Lankanen kunnen namelijk niet zwemmen. Na een paar uur gingen we weer terug. Inmiddels was ik op een tomaat gaan lijken, want zelfs na een jaar is een paar uur in de zon nog steeds te lang. De volgende dag werden dan ook vragen gesteld hoe het kwam dat ik rood was, en wanneer het weggaat enz...want verbranden kennen ze daar niet. Helemaal verbaasd waren ze toen ik melde dat het pijn deed en werd vervolgens hard uitgelachen!

Een paar dagen na onze zonnige dag aan het strand wandelde ik de sneeuw van het koele Nederland binnen! Toch wel lekker om het koud te hebben, maar na een paar dagen is het dan ook wel weer genoeg. Na een jaar was het toch even wennen in Nederland. Zo stapte ik trillend en onzeker een trein binnen omdat ik niet meer wist hoe alles werkte (waar ga je zitten, waar leg je je baggage, en waar gaat de trein ook alweer heen!), een erg bizarre ervaring. Ook was het wennen dat alles ook weer geplanned moest worden en ik voelde tijdens mijn vakantie meer aan het werk vergeleken met Sri Lanka. Na een week was ik weer aan het nederlandse leven gewend en was het erg leuk om iedereen weer te zien en te spreken. Hoewel drie weken zeker te kort was hiervoor.

Weer terug in Sri Lanka voelde ik me weer echt op mijn plek. Toch wel eng om dat te realiseren aangezien ik over 2,5 maand alweer weg moet. Maar nog even genieten van het werk en mijn tijd hier! Op het moment heb ik Colombo weer verlaten. Maar niet nadat ik een duik in ons zwembad in het nieuwe kantoor had genomen...(misschien toch maar overplaatsing aanvragen ;-)) en ook nog een dagje te hebben geraft, erg cool! Ik zit nu niet in Jaffna maar in Mannar omdat hier wat meer te doen was. Erg leuk om weer een ander district te zien, maar ik mis Jaffna best wel. Vooral omdat daar mijn vrienden zitten en de weken voor mijn vakantie echt geweldig waren en hier in Mannar je opnieuw moet beginnen met contacten leggen en weer terugvalt op films kijken en boeken lezen. Nou ja, alles heeft tijd nodig natuurlijk!

Op het moment zijn we met ZOA bezig te werken met de mensen die uit de kampen zijn teruggekeerd. Toestemming krijgen gaat nog wel wat moeizaam maar er zit beweging (en hoop) in. Er zitten allerlei nieuwe projecten in de beroemde "pijpleiding" en je ziet een verschuiving van noodhulp naar wederopbouw met ook activteiten zoals community opbouw. Er wordt op het moment dus naar de lange termijn gekeken...een goed teken!
Dus we houden hier de positieve energie erin!

maandag 25 januari 2010

Verkiezingen

Het is al even geleden. Sinterklaas is ook hier het land weer uit.
Vandaag is een belangrijke dag! De nieuwe president wordt gekozen. De afgelopen weken hielden de verkiezingen het land bezig. De president had de verkiezingen vervroegd omdat hij een makkelijke winst verwachtte vanwege het beindigen van de oorlog. Maar het blijkt niet zo makkelijke te gaan, de strijd tussen de huidige president en zijn concurrent, de oude chief van het leger, is al een tijdje gaande. De tamils gaan waarschijnlijk het verschil uitmaken dus ook beiden proberen de harten van de tamils te winnen met een hoop beloftes. Iedereen wacht de uitkomst met spanning af en en ook wat er na de uitkomst zal gebeuren. Er is veel geweld gedurende de verkiezingen, veel gewonden en ook enkele doden vanwege verkiezingsgeweld. Hier in Jaffna leven de verkiezingen niet echt, voor de tamils hier voelt het als kiezen tussen twee kwaden. Tot vannochtend vond er ook geen geweld plaats hier in Jaffna. Er waren wel wat explosies gehoord maar geen schade is gemeld. Ik vroeg me al af waar die harde knal vandaan kwam maar het lijkt niks serieus te zijn.

Verder meer nieuws! Aangezien mijn contract tot 31 mei is verlengt, kom ik 18 februari tot 10 maart naar Nederland. Dus houd een gaatje in je agenda vrij!

Verder hier in Jaffna gaat alles prima. Aangezien de A9 nu open is voor Sri Lankanen is het gedaan met de rust die ik zo waardeerde. Grote autos rijden er nu op de smalle wegen en de town is overspoeld met mensen. Ook hebben mensen uit het zuiden veel plastic rotzooi meegenomen die ze vervolgens in Jaffna verkopen. Slaapplaatsen zijn niet meer te vinden, dus sommige toeristen uit het zuiden slapen nu in hun "van". Maar het is een goed teken, iedereen is blij dat het eindelijk nu de goede kant op gaat met Jaffna. Hopelijk mogen buitenlanders ook snel over de weg reizen, want de vliegen heb ik nu ook wel gezien. Al de expats hier zijn gefrustreerd dat dat nog steeds niet mogelijk is.
Ook zijn de mensen die uit de Vanni zijn gevlucht aan het einde van de oorlog vrijgelaten uit de kampen. Een gedeelte is nu aan het resettlen in Jaffna. Ze hebben vaak niets meer en moeten hun leven weer opbouwen. Maar wij wachten nog steeds om toestemming van de overheid om met deze mensen te werken...tja, zo werkt dat hier in Sri Lanka. Het is niet zo maar eenvoudig hulpverlenen aan mensen die dat nodig hebben, zeker nu tijdens de verkiezingen is het een politiek spel.

Goed nieuws is dat het strand open is voor publiek, zo heb ik afgelopen twee zondagen heerlijk liggen dobberen in de zee. Iets wat een hoop positieve energie geeft voor de rest van de week!
Nou ik wacht af wat deze dag Sri Lanka gaat brengen! Tot snel!