maandag 25 januari 2010

Verkiezingen

Het is al even geleden. Sinterklaas is ook hier het land weer uit.
Vandaag is een belangrijke dag! De nieuwe president wordt gekozen. De afgelopen weken hielden de verkiezingen het land bezig. De president had de verkiezingen vervroegd omdat hij een makkelijke winst verwachtte vanwege het beindigen van de oorlog. Maar het blijkt niet zo makkelijke te gaan, de strijd tussen de huidige president en zijn concurrent, de oude chief van het leger, is al een tijdje gaande. De tamils gaan waarschijnlijk het verschil uitmaken dus ook beiden proberen de harten van de tamils te winnen met een hoop beloftes. Iedereen wacht de uitkomst met spanning af en en ook wat er na de uitkomst zal gebeuren. Er is veel geweld gedurende de verkiezingen, veel gewonden en ook enkele doden vanwege verkiezingsgeweld. Hier in Jaffna leven de verkiezingen niet echt, voor de tamils hier voelt het als kiezen tussen twee kwaden. Tot vannochtend vond er ook geen geweld plaats hier in Jaffna. Er waren wel wat explosies gehoord maar geen schade is gemeld. Ik vroeg me al af waar die harde knal vandaan kwam maar het lijkt niks serieus te zijn.

Verder meer nieuws! Aangezien mijn contract tot 31 mei is verlengt, kom ik 18 februari tot 10 maart naar Nederland. Dus houd een gaatje in je agenda vrij!

Verder hier in Jaffna gaat alles prima. Aangezien de A9 nu open is voor Sri Lankanen is het gedaan met de rust die ik zo waardeerde. Grote autos rijden er nu op de smalle wegen en de town is overspoeld met mensen. Ook hebben mensen uit het zuiden veel plastic rotzooi meegenomen die ze vervolgens in Jaffna verkopen. Slaapplaatsen zijn niet meer te vinden, dus sommige toeristen uit het zuiden slapen nu in hun "van". Maar het is een goed teken, iedereen is blij dat het eindelijk nu de goede kant op gaat met Jaffna. Hopelijk mogen buitenlanders ook snel over de weg reizen, want de vliegen heb ik nu ook wel gezien. Al de expats hier zijn gefrustreerd dat dat nog steeds niet mogelijk is.
Ook zijn de mensen die uit de Vanni zijn gevlucht aan het einde van de oorlog vrijgelaten uit de kampen. Een gedeelte is nu aan het resettlen in Jaffna. Ze hebben vaak niets meer en moeten hun leven weer opbouwen. Maar wij wachten nog steeds om toestemming van de overheid om met deze mensen te werken...tja, zo werkt dat hier in Sri Lanka. Het is niet zo maar eenvoudig hulpverlenen aan mensen die dat nodig hebben, zeker nu tijdens de verkiezingen is het een politiek spel.

Goed nieuws is dat het strand open is voor publiek, zo heb ik afgelopen twee zondagen heerlijk liggen dobberen in de zee. Iets wat een hoop positieve energie geeft voor de rest van de week!
Nou ik wacht af wat deze dag Sri Lanka gaat brengen! Tot snel!