Beste mensen!
Zoals in Nederland gaat het leven hier ook door. Mijn eerste weken in Jaffna zijn prima bevallen. En hoewel het toch even geleden is moest ik toch wel even nadenken wat ik allemaal te vertellen had, want je zou toch denken dat ik genoeg beleef hier.
Maar het gekke is dat alles wat je hier beleefd voor normaal aanneemt.
Neem nou een doorsnee zaterdag, ik pak mijn fiets en ga maar eens Jaffna verkennen. Om de 200 meter kom je een millitair checkpoint tegen. De geweren die daar soms uitsteken storen me niet meer, als er wordt gegroet voel ik me verplicht beleefd terug te groeten, want sommige mensen kan je beter maar te vriend houden. In Jaffna town aangekomen bekijk ik vol bewondering de oude engelse auto’s. Je voelt je weer rondwandelen in de jaren vijftig. Ik zelf ben ook de bezienswaardigheid van de dag, en doe net alsof ik niet zie dat er mannen foto’s van me maken. Het irriteerd me soms, ach wie weet wordt ik ooit nog wel beroemd. Ik loop de enige supermarkt binnen in de stad om te kijken wat deze week het assortiment is. Omdat Jaffna geisoleerd ligt en moeilijk te bereiken is zijn allerlei artikelen schaars. Het feit dat er “diet coke” in de supermarkt was werd dan uitgebreid op een feestje besproken. Laatst was er sprake van een bier crisis! Er was geen bier in heel Jaffna te krijgen voor twee weken lang. Dit had uiteraard grote gevolgend voor de expat community (zo’n 18 man groot). Niet alleen waren we niet meer in staat om in het weekend de genieten van een heerlijk koel biertje, ook stortte het sociale leven in. De enige “bar” is bij mijn guesthouse, doordeweeks komen er vaak mensen langs om even bij te kletsen en te genieten van een biertje. Aangezien er geen bier meer was, was het erg stil bij de bar. De week dat het bier weer arriveerde waren er elke avond mensen, wat dan ook weer niet ideaal is. Maar verder met mijn zaterdag. Na mijn bezoekje aan Jaffna town fiets ik weer op mijn gemakje terug, want haast heb je niet in Jaffna, er is toch niks te doen. Thuis aangekomen eet ik mijn “rice and curry” en in de middag kijk ik een filmpje. DVDs zijn hier vollop in omloop, helaas gebeurt het vaak dat of de film of mijn laptop er mee besluit te stoppen en ik niet in staat met de laatste tien minuten van de film te kijken. Daarna is het tijd voor een ijsje bij Rio. De plek en ook de enige plek in Jaffna waar Sri Lankanen komen om te daten. Uiteraard in het bijzijn van veel vrienden. Ik kom er slechts om mijn ijs/chocolade behoefte te vervullen. Savonds is het tijd voor een “feestje”. Dit betekend bij iemand thuis bij elkaar komen en eten en drinken meenemen. Daar bespreekt men de laatse politieke ontwikkelingen en wat er deze week in Jaffna te koop was met de stuk of tien aanwezigen. Om een uurtje of twaalf vertrekt iedereen in zijn 4X4 jeep met de zwaailichten, want inmiddels is de avondklok al ingegaan.
Het werk begint inmiddels ook op gang te komen. Ik ben afgelopen weken veel het veld in geweest zo om een goed beeld te krijgen van de situatie. Je hebt hier twee soorten IDP kampen. Eentje met de recent gevluchtte IDPs uit de Vanni. Zij mogen de kampen niet uit en voelen zich opgesloten. ZOA bouwt hier shelters, keukens ect en zorgt voor voedsel en NFRI (non food relief items). De andere kampen zijn waar de old IDPs verblijven, sommige wonen al 17 jaar in ene kamp omdat ze niet terug mogen naar hun gebied. Zij mogen uiteraard de kampen wel uit, maar hebben soms alle hoop op terugkeer verloren. ZOA zorgt voor onderhoud van de kampen hier maar start ook livelihood projecten om mensen te helpen met het verkrijgen van een inkomen zoals het uitreiken van netten voor visserij of homegardening planten.
Ik heb inmiddels ervaren dat het handig is om blank te zijn. Het treurige aan dit land is dat toegang krijgen tot verboden gebieden en dingen gedaan krijgen van de lokale overheid, voor een blanke veel makkelijker is. Dus ik hoefde alleen maar even mijn glimlach te oefenen en het werkte.
Trouwens wat ook nog even het vermelden waard is:
-Angelina Jolie heeft Jaffna ooit bezocht...en ik slaap ik haar kamer!
-Er staat binnenkort een uitje naar het mijnveld gepland met mijn vrienden van de demining.
-Ook kreeg ik gister de opmerking: “you look so Dutch” toen ik met mijn fiets uit het werk kwam.
- de tour de france ook hier te volgen is en vanwege het tijdsverschil dus savonds te zien is.
- Mijn collega’s het erg vermakelijk vonden dat ze erachter kwamen dat ik mensen uit kon schelden voor buffel in het tamil
- Ze het niet accepteren als ik lunch wil overslaan als ik in het veld ben en iedereen constant vraag: heb je al gelunched?
- Ze vervolgens na het ziekenhuis wouden brengen toen ik een dag ziek was en alleen wat verkeerds had gegeten...en dit ook de normaalste zaak van de wereld is.
- Ik vleermuizen bij daglicht in bomen heb gezien
- Veel mensen een geschikte huwelijkskandidaat zoeken via een advertentie in de krant.
- De biercrisis twee weken duurde maar de wijncrisis al jaren duurt
- Ik alleen me mail maar kan checken op internet en dus niet bereikbaar ben via hyves en dergelijke
- Ik nu weet hoe cricket ongeveer werkt, na drie avonden kijken...inderdaad, ongeveer.
- Ik toe ben aan een nederlandse kop koffie!
Nou dat was het weer, in augustus heb ik drie weken vakantie...dus zal jullie daarna vermaken met prachtige reisverhalen! Ik kijk er al erg naar uit, zoals elke expat hier heb ik zeker de behoefte om jaffna uit te gaan, soms voel je je hier namelijk best opgesloten.