donderdag 10 december 2009

Sinterklaas bezoekt ook Sri Lanka...

De koude, donkere dagen voor kerst zijn aangebroken! Nou ja, koud is het wel want het regenseizoen zorgt ervoor dat de temperatuur wel een graadje of vijf zakt. Dus tegenwoordig slaap ik zelfs zonder ventilator en de AC op kantoor hoeft niet meer aan!
Inmiddels ben ik weer teruggevolgen naar mijn thuisstation: Jaffna. De afgelopen weken heb ik in Vavuniya/Colombo en twee weken op bed doorgebracht. Op een dag werd ik opeens erg moe, dat kan iedereen wel eens overkomen, dacht ik zo. De volgende dagen hoge koorts, de dokter (jong en onervaren) dacht aan buiktyfus en gaf mij medicijnen. Die bleken niet te helpen maar na een dag of vijf zakte de koorts wat. Dus ik voor een training naar Colombo, daar aangekomen bleek ik rood uit te slaan. Dus toch maar even naar het ziekenhuis. Daar zag de dokter het meteen: Dengue (knokkelkoorts)! Als het aan haar lag werd ik meteen aan het infuus gezet en om een bed neergeplaats. Dat leek me dus geen goed idee, dus ik kon haar overtuigen dat dat niet hoefde. Aangezien dengue gevaarlijk kan zijn (regelmatig overlijden er mensen aan dengue) moest ik elke dag naar het ziekenhuis mijn bloed testen tot de waarden weer normaal waren.

Uiteindelijk toch zo'n twee weken verspeeld met ziek zijn en ik was blij dat ik weer aan het werk kon. Dus ik weer terug naar het veld! Onderweg nog vijf uur stil gezeten in de trein te midden van de rijstvelden, omdat de trein ontspoord was. In nederland zou iedereen met vijf uur vertraging klagen, maar hier bleef iedereen rustig. Maar vijf uur lang naar een rijstveld kijken was toch erg lang. Terug in Vavuniya weer hard aan het werk gegaan en meteen naar onze site office gegaan. Onderweg kon ik nog twee wilde olifanten gezien en savonds varaan eten! En ik kan je vertellen dat is best lekker. Na vier dagen belde Colombo, of ik terug kon komen want er lagen een hoop voorstellen te wachten die geschreven moesten worden.

In Colombo had ik meteen de kans om op 5 december sinterklaas te verwelkomen.
Hij had zijn witte paard ingeruild voor een bruine en de moeite genomen
om even langs Sri Lanka te komen.
Hij had in de tuin van de ambassadrice gewacht
en had heerlijke koffie en banketstaaf uit nederland meegebracht!
Savonds met een stel nederlanders het heerlijk avondje gevierd met veel lachwekkende gedichten en suprises. Wel raar, sinterklaas zonder kou en met zwembad.

Na twee maanden kon ik dan toch weer eindelijk terug naar Jaffna, toch een beetje mijn thuis in Sri Lanka. Iedereen was (naar zeggen) blij me weer te zien en ik kon meteen mee met het bezoek van onze landendirecteuren aan Jaffna. Dit betekende drie dagen lang field visits. Ook werd er een bezoekje naar het eiland Delft gebracht. De eilanden rond Jaffna hadden in de 17e eeuw tijdens de nederlandse bezetting nederlandse plaastnamen gekregen. Delft heeft als enige zijn naam behouden. Ook staat het eiland bekend om de nederlandse forten, de kalkstenen muren en wilde paarden. Om er te komen werd er een boot voor ons geregeld. Varen op zee bleek niet mijn hobby te zijn, ik was nog nooit zo zeeziek als toen. De mensen hier leven geisoleerd en halen hun inkomen uit de visvangst. Door het gebrek aan mogelijkheden hebben ze het niet breed.

Recent zijn er 70,000 mensen uit de kampen vrijgelaten en in Jaffna aangekomen, nu wonen ze bij vrienden/familie of keren terug naar hun oorspronkelijke woning. Hoewel ze blij zijn de kampen uit te zijn is het leven voor hun is niet makkeljk. Sommigen zeggen zelfs dat het in de kampen beter was. Vaak zijn er niet genoeg mogelijkheden om inkomen te verwerven en wonen meerdere gezinnen in een huis/shelter. Toestemming van de overheid krijgen om met deze mensen te werken is niet al te makkelijk. Dus afgelopen dagen brachten we veel bezoeken naar oa deze groep mensen. Ook bezochten we een dorp aan het strand waar mensen na vier jaar waren teruggekeerd en daar overheersde de blijdschap. We bezochten een visser en kregen meteen een cocosnoot te drinken aangeboden. Na alle kampen en verhalen van mensen is het zeker ook erg goed om te zijn dat het soms ook de goede kant opgaat! Een bemoediging voor iedereen.

Alvast wens ik iedereen fijne feestdagen! Ze gaan een beetje langs me heen in Jaffna, geen kerstliedjes en versieringen hier.

Brenda

4 opmerkingen:

  1. Hoi Brenda,ik denk dat jij je verjaardag nog nooit met zomerse temp. heb meegemaakt. Dus je kan dat gelijk 's ervaren hoe dat voelt.
    Je kado komt eraan, wanneer je weer in Colombo komt moet je dat maar 's ophalen.Veel succes gewenst met het resetlen van de kampbewoners,ik denk dat ze het thuisgevoel een beetje kwijt zijn geraakt. Maar veel plezier donderdag de 17e, we zullen hier op je proosten en lekker gebak eten met jou in onze gedachten. Veel succes met alles! Groetjes vanuit een koude Nederland maar wel een gezellige tijd.De Kerstboodschap kan je ook beleven vanuit je hart toch? En is er geen takje groen met wat rood erbij of iets dergelijks?
    Doeiiiiiiii van mama.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Brenda,

    GEFELICITEEEERD met je verjaardag! :-)Hier sneeuwt het, maar bij jou is het een stuk warmer. Ondanks het regenseizoen zal de zon zich vast af en toe wel laten zien, of niet?

    Wat mooi om te lezen dat je een bijdrage kan leveren aan zulk goed werk. Ik vind het echt geweldig wat je daar voor de mensen doet.

    Nog een fijne verjaardag!
    Groetjes,
    Connie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Brenda,

    Gefeliciteerd met je verjaardag! Wel apart hoor, Sinterklaas, verjaardag en Kerst zo ver van familie en vrienden vieren! Toch hele fijne dagen gewenst!

    Groetjes
    Minke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Brenda,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ook namens de rest van de familie hier.
    Groeten
    Oom Erik & Tante Annemieke, Chris Mathijs en Vivian

    BeantwoordenVerwijderen