maandag 13 april 2009

Inburgeren...

Steeds meer raak ik gewend aan het Sri Lankaanse leven. Ik zit nog steeds in het oosten, nog steeds in Batticaloa (Batti voor de insider). Omdat ik geen idee heb wanneer ik naar Jaffna kan draai ik nu mee in het team. Ga ik af en toe mee het veld in en houd me bezig met reporting.
Na al die serieuze verhalen zal ik even een indruk geven van het leven hier:

Als echte nederlander ontbijt ik nog steeds met koffie, cornflakes of een boterham met pindakaas. Ik maak op het moment gebruik van een brommertje. Iedereen heeft daar erg schik in. Want buitenlanders horen zich in een witte jeep te verplaatsen volgens een Sri Lankaan, dus ik wordt verbaasd aangestaard door de mensen en lachen zij om die rare blanke. Vervolgens moet ik hier weer om lachen. Eenmaal aangekomen op kantoor (uurtje of zeven a acht) wordt ik door bezorgde collega's volgestopt met eten, ze zijn bang dat ik niet genoeg eet aangezien ik in mijn eentje in het guesthouse woon. Het gevolg is dat de buikspieroefeningen niet overbodig zijn savonds. Maar weigeren kan ook niet, want het geven van eten is een teken van genegenheid. Het eten is hier trouwens super, de vele rijst en curries zijn erg lekker. Daarnaast kan je die heerlijk met je handen opeten, als een echte Sri Lankaan ben ik in staat in 5 minuten mijn lunch met mijn handen op te eten. Ook drink ik de mierzoete suiker en melk met thee, hoewel de eerste vraag op kantoor van mij wel was: Waar is de koffie?
Ik ben inmiddels zo ingeburgerd dat er geintjes met mij worden gemaakt, zo heet de nieuwe hond hier...je raad het al...Branda (ze wisten blijkbaar niet hoe ze mijn naam moesten schrijven). Hierom is dagenlang gelachen, ach ja...zo vergeet men mij niet.
Ook beheers ik het Sri Lankaanse engels...mensen die mijn zachte G of rollende R lachwekkend vonden zullen bij het horen van dit taaltje helemaal dubbel liggen. Zo weinig mogelijk werkwoorden en een bepaalde manier van het uitspreken van de woorden. Zo ben ik in staat met de meeste staff te kletsen.
Verder heb ik (meestal ongewenste) ontmoetingen gehad met diverse beesten zoals kakkerlakken, dikke spinnen, veeeul muggen, een hoop apen, luidruchtige eekhoorns en hagedissen. Ik ben nog steeds op zoek naar de wilde olifant en was ik getuige van de geboorte van een kalfje in mijn achtertuin.

Het goede van Sri Lanka zijn ook de vele feestdagen, afgelopen dagen heb ik zes vrije dagen gehad (volle maan, goede vrijdag, weekend, en twee dagen tamil/singalese nieuwjaar). Het goede nieuws dat het elke maand ongeveer volle maan is. Met al die feestdagen besloot ik maar eens lekker op vakantie gegaan. De driver bracht mij 200 km zuidwaarts naar Arugam Bay. Dit mooie surfersdorp aan het mooie strand was erg relaxed. Iedereen heet hier dude of mate. Er komen veel expats uit de buurt of lekker aan het strand te chillen. Ik heb een hoop gezellige mensen ontmoet, het was heerlijk om even een paar dagen in een backpackers wereldje te verdwijnen en lekker te kunnen ouwehoeren. Savonds dronken we dan ook een heerlijk biertje of arrack (plaatselijke drank). Overdag kon je heerlijk in je bikini op het strand liggen, wat kaarten, kletsen en lezen. Na deze geweldige dagen ben ik nu weer terug en heb ik heimwee naar de gezelligheid want dan ben je toch weer opeens alleen in je guesthouse. Maar ik heb het nog steeds erg naar mijn zin hier en morgen kan ik weer lekker aan het werk!

Verder wat huishoudelijke medelingen, mijn postadres is:
ZOA Refugee Care
136/2 Isipathana Mawatha.,
Colombo 05
Colombo
Sri Lanka
Ik ben dol op post (hint ;-)) en zoek nog leuke foto's/kaartjes om mijn kamer te pimpen

Verder vind je rechts een link waar mijn foto's op staan. Verder iedereen bedankt voor leuke mailtjes/berichtjes enz. Ik hoorde dat het al terras/tuin weer is...jaloers :-)

2 opmerkingen:

  1. je hangmat is alweer gebruikt ja!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, we hebben heerlijk genoten van het mooie weer, heerlijk gefietst door alles in bloei staande struiken, bomen etc. Mmmm, 't was even mooi, nu even regen voor de verandering maar zondag weer mooi. Kwamen op de fiets ook nog jojo's vader tegen, Jo. heel veel liefs mama.

    BeantwoordenVerwijderen