Aangezien ik de laatste ontwikkelingen al niet kan volgen, vanwege de onbetrouwbare bronnen hier. Moet het in nederland als helemaal niet te volgen zijn. Dus zodoende even een korte update over de situatie hier:
De afgelopen drie dagen zijn 80.000 vluchtelingen de kampen binnengekomen, allemaal gevlucht uit het oorlogsgebied in het noordoosten. De meesten worden gebracht naar de kampen in Vavuniya. Waar de overheid van plan is voor een lange tijd ze daar te houden. Dit omdat ze willen screenen of er tamil tijgers tussen zitten. De overheid en de hulporganisaties kunnen deze stroom niet aan, dus er is eigenlijk een
tekort aan.... alles eigenlijk (voedsel, ruimte, hygiene, educatie enz). De situatie in de kampen is niet al te best. ZOA en andere hulporganisaties werken hard en doen wat ze kunnen.Ik kreeg een mailtje van een collega uit Jaffna (waar een klein deel van de vluchtelingen per boot aankomt). Met de vraag voor funding voor eten voor de kinderen. Maar dit is een ander probleem, dat geld is er niet. Dus we proberen te roeien met de riemen die we hebben en hopelijk komt er snel extra funding binnen voor al deze vluchtelingen.
En dit is niet het einde, komende dagen zullen er nog veel meer binnen komen. Daarnaast is er een onbekend groot aantal gewonden en doden. De mensen die nog vast zitten in het oorlogsgebied, voor hun situatie wordt gevreesd. Hopelijk kunnen ze zonder neergeschoten te worden snel het gebied uit.
Ik vraag jullie ook te bidden en te hopen voor een snelle verbetering van de situatie in het noorden van Sri Lanka.
Hoi Brenda,
BeantwoordenVerwijderenJa, we horen hier ook van alles.
Ook heel veel mensen proberen per boot te vluchten. Dit zijn ook een flink aantal, ieder keer wordt er met getallen gegooid, op den duur zeg je het niet zoveel meer. We hopen ook het beste voor die mensen en zullen zeker bidden voor hun.
Het allerbeste gewenst.
Liefs mama.
Hoi Brenda,
BeantwoordenVerwijderenWat een ellende daar hé. Hier hoor je wel wat, maar wat er werkelijk speelt kunnen we ons niet voorstellen. We bidden mee hoor. Ook bidden we voor je ouders. Maandag zijn we op bezoek geweest. Gelukkig begon je moeder alweer wat op te knappen en je vader kan lekker koken. Groetjes Boukje