De laatste dagen is er veel gebeurt in dit land. De oorlog is over, iedereen is weer vrij! De LTTE (tamil tijgers) leider is vermoord, heeft zelfmoord gepleegd of leeft nog...ik durf het niet te zeggen. Hier in Colombo gaat mensen feestend de straat op. Sinds maandag hangt men de vlag uit, is er veel geknal van vuurwerk en hoor je over schreeuwende mensen. De overheid had zelfs een nationale feestdag aangekondigd, gister was dan ook iedereen vrij en feest men op hun eigen manier tot diep in de nacht. Natuurlijk is iedereen blij dat de oorlog over is, dat de burgers niet meer tussen de gevechten zitten. Maar wat de feestende menigte hier niet realiseerd is dat de kampen nu vol zitten en er een tekort is aan allerlei middelen. De iedereen uit het gebied familieleden of lichaamsdelen heeft verloren. Op de televisie zie je blije mensen in mooie shelters spelend in de kampen. De waarheid ligt daar ver vandaan. Dus feesten doen we nog niet. Het is nu afwachten hoe de situatie zich ontwikkeld en hoe het gaat met de 280.000 IDPs (internal displaced people). Daarnaast is er nog teveel onrust om te beweren dat de oorlog echt over is.
Ondertussen heb ik olifanten, heuvels en rijstvelden gezien en ben ik in Colombo verhuisd met een tuktuk en woon nu in een flat bij een vriendin (met op de dak een terras en zwembadje). Over een week of twee begeef ik me richting Jaffna en eindelijk heb ik de benodigde papieren!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
He Brenda,
BeantwoordenVerwijderenBevrijdingsdag krijgt zo wel een andere dimensie... Volgend jaar 5 mei in Wageningen maar een paar extra drinken dan? Hier loopt het wel...
Ik spreek je.
Reurt